Autocenzura
Autocenzura je typem cenzury, kdy autor kvůli vnějším okolnostem ovlivňuje podobu článku. To se týká především výběru témat, respondentů, struktury zpráv a reportáží nebo celého vyznění informací. Příkladem může být situace, kdy se novinář rozhodne neotevírat kauzy spojené s vlastníkem média, pro které pracuje.
Základním faktorem, který ovlivňuje využití autocenzury, je strach autora. Autocenzura je příznačná zejména pro ranou komunistickou éru (období po únoru 1948) v Československu, kdy probíhaly politické procesy. Čtenáři a posluchači médií byli pravidelně informováni o tom, jak je s třídním nepřítelem nakládáno ve vykonstruovaných procesech, a bylo proto běžnou praxí přistupovat v této době k autocenzuře.[i]
Zdroje:
[i] Česká televize. Cenzura a autocenzura. Komunikace 89. ceskatelevize.cz, publikováno dne 25. 11. 2019, citováno dne 13. 5. 2023. Dostupné online na: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10000000389-komunikace-89/219254002240005-cenzura-a-autocenzura/.
Newsroom ČT24. Autocenzura v agentuře Bloomberg. facebook.com, publikováno dne 2. 12. 2019, citováno dne 13. 5. 2023. Dostupné online na: https://www.facebook.com/watch/?v=1390701527763401.
HERMAN, Edward. CHOMSKY, Noam. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. Londýn, Vintage, 1994.