Clickbait
Clickbait je v překladu klikací návnada. Jedná se o titulek, který se čtenáře snaží nalákat, aby na něj klikl. Po rozkliknutí se ve většině případů nedozvíte informaci, kterou titulek sliboval. Snaží se upoutat pozornost za každou cenu, aby dostal uživatele na web, kde se mu zobrazí reklamy. Z toho finančně těží tvůrce clickbaitu, potažmo majitel webu.
Clickbait je velmi častý na sítích jako je Facebook nebo YouTube, kde jej někteří tvůrci využívají k tomu, aby zvýšili počet zhlédnutí u svých videí za účelem zvýšení příjmů z reklam.
Příklady clickbaitu
Nebezpečná nemoc! Udělejte ihned tuto jednoduchou věc a budete v bezpečí.
Šok pro celou ČR. Podívejte se co…
Neuvěříte, co se stalo, když…[i]
Zamyšlení:
Zkuste se zamyslet, kdy a kde jste se naposledy s clickbaitem setkali. Nechali jste se tenkrát zlákat a klikli jste na něj? Podívejte se na YouTube, zda clickbait poznáte. Kolik jste jich našli?
Zdroje:
[i] ŠMÍD, Milan. Click-bait – návnada v titulku. manipulatori.cz, publikováno dne 19. 2. 2016, citováno dne 14. 5. 2023. Dostupné online na: https://manipulatori.cz/click-bait-navnada-v-titulku/.
PAMMENT, James a kol. RESIST Counter-Disinformation Toolkit. Lund: Lund university, 2019. Citováno dne 14. 5. 2023. Dostupné online na: https://gcs.civilservice.gov.uk/publications/resist-2-counter-disinformation-toolkit/.