Hatebait
Hatebait je typem online obsahu, který pracuje s negativními emocemi. Nejčastěji se pomocí kontroverzního tématu snaží ve čtenáři vzbudit pobouření, nebo naopak nadšený souhlas s obsahem, který potvrzuje jeho světonázor.
Lidé totiž mají tendenci sdílet především takový obsah, jenž vyjadřuje jejich pocity, hodnoty nebo identitu. Kontroverzní texty pak lákají ke sdílení nejen své příznivce, ale i odpůrce.
Hatebait je mladší bratr známějšího clickbaitu, tedy titulků lákajících čtenáře na šokující zprávy. Clickbait začal být algoritmy Facebooku upozaďován v roce 2016, kdy byl nahrazen právě hatebait nebo ragebait.
Hatebait může mít negativní následky v názorově rozdělené společnosti. Přemíra hatebaitových článků, v nichž jsou názoroví oponenti často až vulgárně hodnoceni, může vést k ještě hlubšímu rozdělení společnosti a vymizení prostoru pro debatu.[i]
Zdroje:
[i] ANDOLINI, Adriana. Orgasmická nerovnost. a2alarm.cz, publikováno dne 17. 7. 2016, citováno dne 14. 5. 2023. Dostupné online na: https://a2larm.cz/2016/07/orgasmicka-nerovnost/.
PIKORA, Vladimír. Feministky proti rodinám aneb Zvrácený důsledek blahobytu. reflex.cz, publikováno dne 9. 1. 2020, citováno dne 14. 5. 2023. Dostupné online na: https://www.reflex.cz/clanek/komentare/99244/vladimir-pikora-feministky-proti-rodinam-aneb-zvraceny-dusledek-blahobytu.html.