Perex
Perex je většinou tučně vytištěná úvodní část článku, která odpovídá na základní otázky: Kdo? Co? Kde? Jak? Proč? V úvodu perexu se uvádí místo a datum, aby byl zřejmý místní a časový aspekt zprávy.
Cílem perexu je ve 2–5 větách zaujmout čtenáře a více mu přiblížit obsah článku. Pokud obsah perexu nezaujme novináře a čtenáře, nebudou pokračovat ve čtení a nedají vám prostor sdělit jim podrobnosti.[i]
Vyzkoušejte:
Otevřete si libovolný zpravodajský článek. Jaké informace najdete už v perexu? Odpovídá na otázky: Kdo? Kde? Kdy? Co? Proč?
Zdroje:
[i] HALADA, Jan. OSVALDOVÁ, Barbora, ed. Slovník žurnalistiky: výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
Perex. evolutionmarketing.cz, citováno dne 13. 5. 2023. Dostupné online na: https://www.evolutionmarketing.cz/marketingovy-slovnik/perex/.