Rainbow washing
Rainbow washing (nebo také pinkwashing) je metoda marketingu, kterou používají velké korporace, státy či politické strany. Principem je podpora LGBTQ+ lidí (nebo queer lidí) a případné zakrytí činů daného subjektu, které mohou mít nebo už mají negativní dopad na tuto skupinu lidí. Jednoduše se jedná o vytváření dojmu, že jde o inkluzivní subjekt.
Jednou z metod rainbow washingu je například podpora LGBTQ+ komunity skrze zbarvení loga do duhových barev bez skutečné aktivní podpory LGBTQ+ osob (nejen) v době červnového „Měsíce hrdosti“. Některé společnosti ovšem používají loga pouze tam, kde se jim to hodí. Tedy řada nadnárodních firem, které mají pobočky po celém světě, vyjádří podporu duhovým logem pouze v zemích, kde ví, že jsou queer osoby respektovány. Naopak v zemích, které tyto osoby diskriminují, často arabské nebo africké země, veřejnou podporu společnost nevyjádří.
Dále se mohou vyskytovat případy, kdy společnost sice na oko podporuje LGBTQ+ komunitu, ale zároveň prosazuje anti-gay normy uvnitř své struktury či nekoná reálně žádné kroky na podporu svých queer zaměstnanců.[i]
Zdroje:
[i] SCHREIBEROVÁ, Adéla. Pinkwashing: jak může duha ubližovat. Fakescape.cz, publikováno dne 8. 8. 2021, citováno dne 9. 2. 2022. Dostupné online na: https://www.fakescape.cz/blog/pinkwashing-duha-pride.
BANDERA, Gerardo. Genuinge Pride or Corporate Rainbow Washing? Fairplanet.org, publikováno dne 28. 6. 2022, citováno dne 7. 5. 2023. Dostupné online na: https://www.fairplanet.org/story/genuine-pride-or-corporate-rainbow-washing/.